דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קצת נוסטלגיה- טיול מזמר בליווי שיריהם האהובים של אריק איינשטיין ושלישיית גרש הירקון. 

מאת    [ 08/08/2012 ]

מילים במאמר: 643   [ נצפה 4012 פעמים ]

על הרכב שלישיית גשר הירקון
שמה של הלהקה על שם גשר הירקון בתל אביב. תמונתו של הגשר הופיע על עטיפות האלבומים שלהם. לשלישיית גשר הירקון הייתה תרומה גדולה לזמר העברי והיא עבדה בשני הרכבים שונים. בהרכב הראשון היו חברים אריק איינשטיין, יהורם גאון ובני אמדורסקי. יהורם גאון עזב וכך נוצר ההרכב השני של הלהקה בו לקח חלק במקום יהורם גאון ישראל גוריון.

בשנת 1964 ביצעה הלהקה את הופעתה הפומבית הראשונה בפסטיבל הזמר והפזמון עם השיר -אותך. הלהקה הקליטה את אלבומה לראשונה בשנת 1965. האלבום - אהבה ראשונה - כלל את הלהיטים: לילה בחוף אכזיב, כשאור דולק בחלונך, אם רק תבואי בחמש,  אל תעברי לבד ילדה ברחוב ועוד. לאחר מכן פרש יהורם גאון מההרכב. ישראל גוריון החליף את מקומו של יהורם גאון. ב-1966 הוציאה השלישייה את אלבומה השני - התוכנית החדשה - בו נכללו השירים: העיר באפור, הכל בגלל האהבה ו-סימן שאתה צעיר.

הלהקה זכתה בפסטיבל הזמר שהתקיים באותה השנה במקום השני עם השיר - ריח תפוח ואודם שני. כעבור זמן קצר לאחר מכן השלישייה התפרקה.

קצת על חבורת לול
חבורת לול הייתה הרכב שכלל מספר יוצרים הן שחקנים וזמרים ואילו השפיעו השפעה רבה על התרבות הישראלית. הם יצרו יחד סרטי קולנוע (שבלול 1970, לול 1988), סדרת טלוויזיה עם שירים ומערכונים בשם לול ואלבום. ראוי לציין כי אריק איינשטיין, אורי זוהר, שלום חנוך, שמוליק קראוס ואחרים היו בין מובילי החבורה. מרבית משירי חבורת לול היוו ציון דרך בתולדות הרוק הישראלי בינהם: אבשלום, צא מזה, כתבו עליו בעיתון, אני אוהב לישון, אמא אדמה, למה לי לקחת ללב, מה איתיו- אני ואתה נשנה את העולם. מלבד היצירה, מאחר ונודעה החבורה באורח חיים פרוע והולל, כולל התנסות בסמים היא הפכה למעין סמל של הצעירים הצברים המרדנים של סוף שנות השישים ושנות השבעים.

אריק איינשטיין
הזמר המפורסם אריק איינשטיין נחשב בכיר זמרי ישראל מאז ומעולם ואביו הרוחני של הרוק הישראלי. שירו של איינשטיין- עטור מצחך זהב שחור – הוכתר כשיר האהוב בכל הזמנים. אריק איינשטיין הוציא אלבומים ושירים רבים . בתקליט הסולו הראשון שלו כלל את השיר מקסים על תל-אביב - עיר לבנה שכתבה והלחינה נעמי שמר. אריק איינשטיין נולד (3.1.39) וגדל בתל אביב. בנערותו היה אלוף הארץ לנוער בקפיצה לגובה והדיפת כדור ברזל. את דרכו המוזיקלית החל בעת שירותו הצבאי בלהקת הנחל הוא המשיך כשחקן בתיאטראות (בין השאר שיחק תפקיד ראשי ב-אירמה לה דוס - אשר הוצגה בתיאטרון הבימה) והיה חבר בלהקות מפורסמות כמו להקת בצל ירוק עם אורי זוהר, חיים טופול, אילנה רובינא ויהורם גאון, להקת שלישיית גשר הירקון עם בני אמדורסקי ויהורם גאון, להקת החלונות הגבוהים עם שמוליק קראוס וגוזי כץ ואיתם הוציא אלבום משותף, שהיה אחד מאלבומי הרוק המוצלחים ביותר שיצאו בארץ.

על אף ש מוכר בתור זמר ושחקן, הפריצה בקריירה כאמן סולו, עשה איינשטיין רק בסוף שנות השישים, כאשר התחיל ליצור יחד עם שלום חנוך. יחדיו ביצעו את היצירות: פוזי, שבלול ופלסטלינה ואילו הצליחו להגדיר מחדש את הרוק הישראלי. במקביל, חבר לחבורת לול עם שלום חנוך, אורי זוהר, צבי שיסל ואחרים, ויצר את הסרט שבלול ותוכנית הטלוויזיה – לול  שהפכו מאז לקלאסיקה. מאז שיתף פעולה עם אמנים רבים ובהם יצחק קלפטר, שם טוב לוי, מיקי גבריאלוב, יוני רכטר ואחרים. לפני 30 שנה (29.8.1981)  הוא הופיע בפעם האחרונה בחייו מול קהל. איינשטיין המשיך ליצור והתמקד מאז באלבומים חדשים וטובים והשפעתו על התרבות המוזיקלית ניכרת גם כיום.

כמה מילים על מסלול הסיור
סיור מזמר בעקבות השירים האהובים של שלישית גשר הירקון, חבורת לול, אריק איינשטיין, אורי זוהר והסרט מציצים. הסיור יעבור בתחנות השונות שבשירים ובהם גדות נחל הירקון, נמל תל אביב, חוף מציצים, רחוב דיזינגוף ועוד. נשמע את הסיפורים וגם קצת גם רכילות על אותם יוצרים ונשיר את שיריהם היפים באתרים שבהם נעבור.

אז בעצם זהו סיור היסטורי נוסטלגי על תל אביב של פעם ושל היום ותוך כדי הסיור  נספר את סיפורי הבוהמה התל-אביבית הצברית של אותם הימים. נסיים את האירוע בנמל תל-אביב שם ניתן להנות מגלידת מונטנה המפורסמת או מבתי קפה יפים הממוקמים ממש על שפת הים.

מני נחמן, טיולים ואגדות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב